فناوری و امور هوشمند سازی
Search

پدیده Disinfomedia؛ تهدیدی در خلأ آموزش سواد رسانه‌ای

دریچه فناوری و هوشمند سازی مدارس : Disinfomedia یعنی افراد‌، گروه و یا حتی رسانه‌های رسمی با اهداف خاص و یا برندسازی در حجم انبوه محتوای نادرست و برخلاف واقع تولید و در قالب های مختلف بازنشر کنند.

عصر ایران- این روزها، با لمس صفحه‌ای با دنیای پیرامون‌‌مان مرتبط می‌شویم و با اندک حرکت مچ‌مان و نگاه گذرا به صفحه پیش روی‌مان تصمیم‌مان را می‌گیریم.

شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای نوین ارتباطی، خدمتی بزرگ در جهت گردش آزاد اطلاعات و مبارزه با ظلم و فساد در کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای در حال توسعه -که همیشه با مشکل رسانه های انحصاری مواجه بوده اند- به شمار می‌روند اما این موهبت و پیشرفت بزرگ آفت‌هایی نیز دارد که با آموزش صحیح باید جلوی آن را گرفت تا در دام پیچیده اطلاعات غلط فرو نغلتیم.

 همگی ما بارها مطالب و خبرهایی دریافت کرده‌ایم و متاثر شده و بر خود وظیفه دانسته‌ایم که با به اشتراک گذاشتن آن بخشی از زنجیره اطلاع رسانی و آگاهی رسانی همگانی بوده و به امید متوقف کردن ظلمی و یا دفع خطری آن را بازنشر دهیم اما چندی بعد متوجه شده‌ایم که آن مطلب از اساس ساختگی بوده و یا مربوط به چند سال پیش بوده است و این یعنی خلأ سواد رسانه‌!

 امروز پدیده Disinfomedia بسیار پررنگ تر شده است. به تعریف ساده Disinfomedia یعنی افراد‌، گروه و یا حتی رسانه های رسمی که با اهداف اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و یا برندسازی در حجم انبوه محتوای نادرست و برخلاف واقع تولید و در قالب های مختلف با بهره گیری از دانش اندک مخاطبان عام که خود وسیله ای (medium) برای بازنشر تصاعدی(Viral) آن می شوند.

یکی از مبانی این پدیده بر این فرض استوار است که حتی در صورت تحت پیگرد قرارگرفتن آن شخص ، گروه یا رسانه اثر مخرب آن غیرقابل بازگشت است.

برای مثال در نمونه سیاسی آن شخصیت های پوپولیست و حامیان شان محتوای نادرستی برای تخریب رقیب تولید و به صورت بمب رسانه ای پخش می کنند.

بمب افشاگرانه یا نوآورانه را میلیونها نفر می بینند و منتشر می کنند اما بر اساس تحقیقات ، تکذیب آن را –در صورتی که مجبور به تکذیب شوند- کمتر از ۲ درصد می بینند و پیگیری می کنند و این یعنی موفقیت تولید کنندگان disinfomedia!

دونالد ترامپ رییس جمهور جنجالی آمریکا خود محصول حجم گسترده ای از اخبار جعلی است که با سرمایه گذاری برخی محافل قدرت با تولید انبوهDisinfomedia بر ضد رقبایش محقق شد.

براساس تحقیقات متعددی که انجام گرفته است بسیاری از کاربران اینترنتی از عمق تاثیری که درفضای اینترنت می گذارند آگاه نیستند و به راحتی در دام مطالب جعلی و اشاعه آن می افتند!

پدیده Disinfomedia؛ تهدیدی در خلأ آموزش سواد رسانه‌ای





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *